Ghid Complet: încărcare mașini electrice – pentru începători
Tranziția către un sistem de transport sustenabil este în plină expansiune: în prima jumătate a anului 2025, automobilele complet electrice (BEV) au atins o cotă de piață de 15,6 % în Uniunea Europeană, cu o creștere de 34%, conform Comisiei UE. În acest context, procesul de încărcare pentru mașini electrice devine un subiect important de discuție.
Paralel cu adoptarea vehiculelor electrice, rețeaua de încărcare se extinde rapid. Numărul de puncte publice de încărcare a crescut cu peste 35 % anul trecut, depășind 1 milion de stații doar pe continentul european, potrivit Agenției Internaționale de Energie – IEA.
Încărcarea eficientă a unei mașini electrice devine astfel o abilitate esențială. Oricine vrea să conducă electric fără stres, trebuie să înțeleagă cum să încarce. De aceea, în acest ghid complet pentru începători, vom parcurge pașii esențiali. Și vom înțelege cum și unde să încarci, cât costă și cât durează. Astfel încât să te bucuri de libertate, economie și sustenabilitate fără compromis.
De ce e important să înțelegi procesul de încărcare la mașini electrice?
Mobilitatea electrică nu mai este un simplu trend. Mașinile electrice reprezintă o alternativă practică, economică și ecologică la mașinile cu motor cu ardere internă. Și din statisticile ratei de adopție, deși încă sunt provocări, mașinile electrice reprezintă viitorul.
Cu toate astea, deținerea și încărcarea unui astfel de vehicul este încă o experiență nouă pentru mulți șoferi. Și, pe alocuri, provocatoare. Comparativ cu alimentarea la o benzinărie, încărcarea unei mașini electrice vine la pachet cu unele necunoscute. Care pot părea descurajante și pot declanșa emoții chiar și în rândul fanilor tehnologiei.
De exemplu: unde încarci? Ce înseamnă încărcare rapidă? Cum plătești? Ce cablu se potrivește mașinii tale? Și multe alte întrebări care îți pot veni în cap. Exact pentru acestea, e important să înțelegi cum funcționează încărcarea.
Tipuri de încărcare: AC vs DC, slow, fast, ultra-fast – ce sunt acestea și cum funcționează?
La fel ca telefonul tău sau laptopul, o mașină electrică are nevoie de curent pentru a funcționa. Dar, spre deosebire de aparatele mici din casă, încărcarea unei baterii de mașină presupune tehnologii diferite.
Încărcarea AC vs DC – ce este și cum funcționează?
Există 2 tipuri principale de curent folosit la încărcarea mașinilor electrice: AC (curent alternativ) și DC (curent continuu). Și fiecare tip de curent se potrivește în procesul de încărcare al unei mașini electrice, în diferite contexte.
Încărcarea AC (curent alternativ)
Conform BESEN Group, un producător de echipamente de încărcare mașini electrice, încărcarea AC este extrem de frecventă la nivel global. Și se folosește în majoritatea locațiilor obișnuite (birouri, încărcarea acasă, dar și la stații publice).
- Putere: de obicei între 3.7 kW – 22 kW
- Unde o găsești: acasă, la birou, în parcări publice
- Timp de încărcare: între 4 și 12 ore, în funcție de baterie și puterea stației
- Conector standard în Europa: Type 2
🏠Această variantă este ideală pentru încărcarea peste noapte sau în timpul programului de muncă.
La EV SPOTS poți găsi o mulțime de stații AC de 22kW. Vezi aici: Stații de 22kW.
EV-ul tău primește energia din stație în formă AC, iar transformarea curentului (din AC în DC) se face în interiorul mașinii (prin onboard charger). Asta fiind și una din diferențele principale între AC și DC. Poți vedea o schemă în acest sens și în imaginea de mai jos.
Încărcarea DC (curent continuu)
Este forma de încărcare rapidă sau ultra-rapidă, folosită pentru drumuri lungi sau când ești în mișcare. Această variantă te ajută atunci când nu ai prea mult timp la dispoziție.
- Putere: 50 kW – 350+ kW
- Unde o găsești: hub-uri de încărcare, autostrăzi, benzinării moderne care au și stații de încărcare, dar și la stațiile publice
- Timp de încărcare: între 20 și 60 de minute, în funcție de mașină și stație
- Conectori compatibili: CCS2 (standard Europa) și CHAdeMO (mașini japoneze)
⚙ Cum ai văzut și în poza de mai sus, în cadrul încărcării DC conversia curentului se face în stație. Ceea ce permite livrarea directă a curentului continuu în baterie — proces mult mai rapid.
La EV SPOTS ai la dispoziție o mulțime de stații de încărcaare rapidă pentru mașini electrice, cu putere începând de la 50kW. Vezi aici: Stații de 50kW.
Așadar, fie că dorești să încarci la birou sau în timp ce te relaxezi la mall sau ești pe drum și oprești rapid la un restaurant, ai opțiuni de încărcare în fiecare loc.
La EV SPOTS majoritatea stațiilor sunt standard (50kW + 22kW) așa încât ai conectori și pentru încărcarea rapidă (Unul CCS2 și unul CHAdeMO) și conector Type 2 pentru încărcare lentă.
Încărcarea slow – fast – ultra-fast – cum funcționează?
Încărcarea se clasifică și în funcție de tipul de stație la care ajungi. Stațiile pot fi slow charge (încărcare lentă) sau fast charge (încărcare rapidă). Iar în unele cazuri, poți avea și stații de încărcare ultra fast, cum avem noi la punctul EV SPOTS Express de la Brăila (și nu numai).
- Stațiile slow – cu încărcare lentă sunt cele cu o putere de până la 22kW.
- Stațiile fast – cu putere de la 50kW până la 180kW
- Stațiile ultra fast – cu putere mai mare de 180kW
Dacă la o stație slow, cu încărcare lentă, de 22kW, ai putea încărca o mașină cu o baterie de 60kWh, în 3 ore, la o stație ultra fast, de 180kW, ai putea să o încarci în circa 30 minute.
Unde poți să îți încarci mașina electrică?
Tipurile de încărcare diferă și în funcție de locație. Fiecare variantă are caracteristici diferite, putere, timp de așteptare și costuri diverse. În continuare vom descoperi cele mai comune tipuri de locații în care poți încărca mașina ta electrică.
Încărcarea acasă
- Tip curent: AC (monofazic sau trifazic)
- Putere tipică: 3.7 – 11 kW
- Durată încărcare: în medie 6 – 12h sau chiar peste
- Cost: Cel mai mic cost per kWh (tariful casnic pe care îl ai la energie)
- Avantaj major: Dacă ai panouri fotovoltaice și un sistem de stocare inteligent (montat chiar de colegii de la Volta X) poți încărca GRATUIT!
🔧 Acasă poți încărca printr-o simplă priză de încărcare, specifică mașinilor EV. Însă, dacă vrei mai multă siguranță și eficiență, poți instala un wallbox.
Încărcarea la birou
- Tip curent: AC
- Putere: de obicei între 11 – 22 kW
- Durată încărcare: 3 – 6h
- Cost: Uneori gratuit (sponsorizat de angajator) sau cu tarif redus (sponsorizat tot de angajator) – e o variantă totuși avantajoasă față de încărcarea publică
- Avantaj major: Folosești timpul petrecut la muncă pentru a „face plinul”
🌱 Tot mai multe firme susțin mobilitatea electrică prin instalarea de stații pentru angajați. Și noi avem astfel de proiecte, cu diverși parteneri. Și încurajăm colaborările B2B, unde putem veni cu oferte foarte avantajoase.
Încărcarea la stații publice
- Tip curent: AC sau DC (sau ambele)
- Putere: 11–22 kW (AC), 50 kW+ (DC)
- Cost: Tarif public (pe kWh sau minut, în funcție de operator)
- Avantaj major: Accesibilitate largă – poți încărca în timp ce faci cumpărături, bei o cafea sau iei masa. Și poți încărca oriunde ai fi.
În curând vor fi disponibile și la noi adevărate hub-uri de încărcare. Locuri în care vei avea facilități, acces Wi-Fi, cafenele, birouri și săli de conferință, locuri de joacă, toaletă și spații de îngrijire etc. Un astfel de hub poți descoperi mai jos – realizat de Mercedes Benz în America de Nord – Sandy Springs, Georgia
Și la EV SPOTS avem în plan să dezvoltăm un astfel de hub, pentru a transforma încărcarea într-o experiență completă și diferită.
Însă în România, piața este într-un stadiu incipient, deși avem o rată bună de adopție. Mai avem mult de crescut. Și nu doar la noi se întâmplă asta, deși la noi poate fi mai accentuat trendul.
Conform Electrify News, 80% dintre conducătorii EV aleg să-ți încarce mașina acasă. În SUA, 83% dintre posesorii EV încarcă acasă, economisind astfel grozav la costuri. Iar în Europa procentele sunt asemănătoare.
Cât durează să încarci o mașină electrică?
Timpul de încărcare a unei mașini electrice nu este un lucru fix. Depinde de mai mulți factori, printre care:
- capacitatea și nivelul de încărcare, dar și starea bateriei
- puterea de încărcare oferită de stație
Pentru a estima cumva timpul de încărcare a unei mașini electrice, e cel mai ușor să folosim formula:
☑️Durată = Capacitate Baterie ÷ Putere Stație
Exemple de calcul
- Dacă încarci acasă, la o priză de 7kW, iar mașina ta are o baterie de 60kWh -> vei aștepta cel mai probabil apx. 8 – 9 ore.
- Dacă încarci la o stație de 22kW, în timp ce, să spunem, ai ieșit cu familia la mall, veți putea petrece cam 3 ore la shopping, până să încărcați full.
- Dacă ai ajuns la o stație de încărcare rapidă de 50kW, vei pleca la drum în cca. 1 – 1.2h
- Iar dacă alegi să încarci la o stație de 180kW, vei fi gata de drum în mai puțin de jumătate de oră.
Trebuie să iei în calcul și faptul că niciodată nu pleci cu bateria de la 0%. Cel mai probabil vei mai câștiga câteva minute, prin faptul că ajungi la stație cu 10 – 15% autonomie (nu e recomandat să lași bateria să scadă sub 10%).
Viteza de încărcare nu e constantă
🧠 Diferența între 10–80% vs 0–100%
Între 10% și 80%, mașina primește energia cel mai rapid. După ce s-a încărcat 80% bateria, sistemele de protecție încetinesc procesul pentru a prelungi viața bateriei. Încărcarea de la 80% la 100% se va realiza mult mai lent.
Un exemplu concret este cel al mașinii Hyundai Ioniq 5 cu baterie long-range battery. Acest crossover se poate încărca rapid la o stație DC, putând ajunge de la 10 la 80% în doar 18 – 20 minute. Dar are nevoie de încă 32 de minute pentru a ajunge de la 80 la 100% – aproape dublu timp față de cât a durat pentru a ajunge de la 10 la 80.
Un vehicul electric cu o autonomie de 480 km poate oferi la o încărcare de 80% aproximativ 385 km de parcurs. Timpul pe care la-i petrece așteptând să ajungi la 100% ar putea fi folosit în schimb pentru a parcurge încă 100 de kilometri și a localiza o altă stație de încărcare.
Multe vehicule includ acum setări ale sistemului de infotainment care să te ajute astăzi să încarci eficient. Sunt și aplicații mobile care îți permit să setezi un nivel maxim de încărcare de fiecare dată. Însă, până aici, îți facem și noi 2 recomandări.
🔋 Recomandare: pentru eficiență maximă, dar și pentru prelungirea duratei de viață a bateriei, oprește încărcarea la ~80%, mai ales când încarci la stații DC de încărcare rapidă.
🔋 Recomandare 2: alternează de-a lungul timpului metodele de încărcare. Încarcă mașina atât la stații AC cât și la stații DC.
Desigur, există și unele excepții, când s-ar putea să ai nevoie de o încărcare completă:
- când e iarnă și te aștepți să ai autonomie mai scăzută – și autonomia e mai scăzută iarna și încărcarea va dura mai mult pe condiții extreme
- când ai greutate mai mare în mașină
- când pleci la drumuri foarte lungi
- sau dacă sunt recomandări ale producătorului (unele vehicule cu tracțiune RWD au ca recomandare încărcarea completă)* conform EV.COM
Cât costă o încărcare a mașinii electrice?
O întrebare de 1000 de puncte!
Și răspunsul e pe măsură: DEPINDE!
Depinde unde încarci (dacă e acasă sau la birou sau la stații publice), depinde de tipul de încărcare (dacă încarci lent sau rapid) și de mulți alți factori.
Cu toate acestea, unul dintre cele mai mari avantaje ale vehiculelor electrice este costul redus al alimentării. Datorită eficienței ridicate a motoarelor electrice (care transformă peste 70% din energia electrică în mișcare*), consumul pe 100 km este semnificativ mai mic comparativ cu mașinile pe benzină sau motorină.
De exemplu, în România, un EV cu un consum de 15 kWh/100 km poate parcurge această distanță cu un cost între 18 – 39 RON în funcție de tipul de încărcare. Prin comparație, un autoturism clasic cu consum de 7,5 l/100 km te-ar putea costa aproximativ 50 de lei sau chiar mai mult pentru aceeași distanță.
Pe termen lung, aceste economii se adună, iar dacă luăm în calcul și avantajele de cost (prin subvențiile acordate în cadrul programului RABLA) + scutirile de impozit, un EV ajunge să fie mult mai avantajos prin prisma costurilor reduse.
Prețuri de încărcare mașini electrice în rețeaua EV SPOTS
Dacă alegi rețeaua EV SPOTS pentru a-ți încărca mașina electrică, beneficiezi și de alte avantaje. Spre exemplu, dacă ai aplicația mobilă descărcată și ai cont, beneficiezi de o reducere de 0.5 RON / kW față de prețurile afișate la stație. Plus, ai ocazia să câștigi frecvent credite cadou pentru încărcare, în cadrul campaniilor noastre promoționale.
Prețul pentru încărcarea în rețeaua EV SPOTS diferă în funcție de tipul de încărcare aleasă:
- pentru încărcarea lentă – AC – 1,74 lei / kWh
- pentru încărcarea rapidă – DC – 2,39 / kWh
Desigur, mai poți alege și încărcarea ultra-fast, pentru a-ți „face plinul” cât ai clipi, dacă nu ai la dispoziție foarte mult timp. Pentru mai multe detalii cu privire la preț, poți accesa și secțiunea noastră de prețuri.
Cum îți planifici încărcarea mașinii electrice pentru un drum fără griji?
Încărcarea unui EV nu trebuie să fie stresantă, așa cum o percep foarte mulți oameni. Cu puțină planificare și organizare în avans, poți călători oriunde, oricând, evitând situațiile stresante în care îți faci griji unde și cum încarci.
Poți să îți iei adio de la situația în care nu găsești loc la stații, plătești mai mult decât e nevoie sau rămâi fără baterie. Asta dacă te împrietenești un pic cu aplicațiile gen PlugShare. Dacă începi să-ți faci un itinerariu de călătorie, un program, o planificare a rutei, înainte de a pleca la drum.
Câteva sfaturi despre planificarea încărcării EV-ului din experiența noastră
🔋 Încărcarea pe timp de noapte – cel mai bun aliat
Dacă ai posibilitatea să încarci acasă, programează încărcarea în intervalul de noapte (22:00 – 06:00), când tarifele pot fi mult mai mici la energie. ElectricUP arată că optimizând consumul în funcție de perioadă, poți ajunge să economisești până la 30% în costul cu încărcarea.
🧭 Planificarea traseelor lungi – EV-ul tău îți poate spune unde să oprești
Pentru drumuri mai lungi, planifică traseul folosind aplicații specializate, cum menționam de PlugShare. Poți folosi chiar și harta de stații din aplicația EV SPOTS.
Alege să faci opriri în funcție de nivelul bateriei și puterea stației (ideal: 20–80% din baterie pentru o încărcare rapidă).
Verifică în aplicație dacă stația e funcțională, dacă e ocupată sau dacă are mai multe prize disponibile. Și vezi care e gradul de ocupare al prizelor. În plus, aplicația EV SPOTS îți permite să și rezervi o priză de încărcare cu 15 minute înainte de a ajunge la ea, pentru a fi sigur că nu stai la rând.
🏙 Încărcarea în oraș vs în afara orașului
În oraș: optează pentru încărcări lente (AC), în parcările mall-urilor, supermarketurilor sau în parcări, unde tariful e mai mic. Și folosește-te de timpul de așteptare pentru a-ți rezolva din treburi. Dacă vii la mall și știi că îți petreci ziua prin magazine, pe la terase, relaxându-te cu familia sau chiar vizionând un film la cinema, e o situație perfectă pentru a-ți lăsa și mașina la încărcat în tot acest timp.
Pe autostradă sau în afara orașului: caută stații rapide (DC 50kW) sau ultra-rapide (DC 180kW+) pentru a reduce timpul de staționare. În timp ce încarci poți răspunde rapid la un email, poți programa o întâlnire sau vorbi la telefon. Îți poți lua și o pauză scurtă de cafea. De cele mai multe ori, fiind pe drum, la drum lung, oricum ai opri pentru a-ți mai dezmorți picioarele, pentru a face o pauză de toaletă sau pentru a servi o gustare. Planifică-ți rutele în așa fel încât să ai opțiunea de a încărca rapid în tot acest timp.
✅ Alte sfaturi practice pentru o experiență fără stres
- când pleci la drum lung, pornește cu cel puțin 80% baterie. Ideal ar fi să încarci full atunci când parcurgi un drum de 500km+
- evită să îți lași bateria să se descarce sub 10% – eficiența scade mult și pot apărea tot felul de situații neprevăzute – stații ocupate sau nefuncționale – așa încât va trebui să ai mereu un back-up care să-ți permită să te miști în astfel de cazuri.
- dacă tot ai de așteptat la stație, folosește rețele de încărcare care să-ți ofere opțiuni de petrecere a timpului într-un mod plăcut și util – pauză de cafea, masă – acces la internet, spații de relaxare sau distracție – majoritatea locațiilor EV SPOTS sunt gândite tocmai în direcția aceasta.
- învață tipul de conector de care ai nevoie – folosind aplicația EV SPOTS poți să îți și activezi funcția de autocharge – memorezi conectorul preferat și a doua oară când ajungi la stație încărcarea va începe automat.
- nu te panica niciodată, dacă rămâi cu 5% sau mai puțin din baterie. Poți activa „eco mode” pentru a eficientiza la maxim consumul, iar mașina te va avertiza frecvent, pentru a evita această situație. Similar unui vehicul cu ardere internă, panoul de bord va afișa martori + mașina va intra în „tortoise mode”. Aceasta este o funcție specifică vehiculelor electrice și este concepută pentru a preveni oprirea bruscă a vehiculului și lăsarea șoferului în mijlocul drumului.
Odată activat, modul „broască țestoasă” reduce puterea și viteza vehiculului, restricționând puterea bateriei, permițând astfel să oprești în siguranță sau să te deplasezi încet către o stație de încărcare din apropiere. Sfatul nostru e să oprești imediat când s-a activat modul „broasă țestoasă” și să planifici un plan de urgență, să te uiți pe hartă, să calculezi distanța până la cea mai apropiată priză de încărcare și să eviți cu orice preț condusul agresiv.
Emoțiile nu te ajută în acest punct, dar conștientizarea și gândirea rațională da!
Descarcă aplicația EV SPOTS și descoperă locațiile premium, unde în timp ce încarci ai vreme să-ți faci treburile sau să îți petreci timpul într-un mod relaxant, îmbinând utilul cu plăcutul.
Încărcarea iarna – autonomie, eficiență, trucuri utile, mituri și altele
Doar despre această secțiune am putea face un ghid separat. La cât de mult se discută despre acest subiect și câte mituri s-au format în jurul său, e foarte important să definitivăm odată pentru totdeauna ce e relevant și ce nu.
Cum influențează iarna autonomia, cum se comportă EV-ul în ceea ce privește eficiența, dar și cum poți compensa pierderile și cum poți optimiza experiența de condus… și multe altele.
Cum afectează temperaturile scăzute procesul de încărcare la mașini electrice și nivelul de autonomie?
Iarna e un fapt știut că autonomia scade. De ce se întâmplă asta? Temperaturile scăzute afectează chimia bateriei, simplu explicat. Mai exact, pentru a crea electricitatea utilizată la alimentarea motorului, ionii de litiu din baterie se deplasează dinspre partea negativă către cea pozitivă a bateriei (de la catod la anod). Pe vreme rece, această reacție chimică este mai lentă. Iar asta face ca bateria să fie mai puțin eficientă. Deci, să aibă o autonomie mai mică.
Asta se întâmplă însă nu doar iarna. Și în condiții de căldură extremă e la fel. Cel mai simplu ca să îți demonstrezi asta e să încerci cu telefonul. Încearcă să folosești smartphone-ul după ce l-ai lăsat câteva ore la soare. O să vezi diferența de performanță. Exact la fel e și în cazul unei mașini electrice, doar că la o scară mult mai mare.
În plus, mașina este mult mai solicitată iarna din cauza sistemelor de încălzire. Astfel, presiunea pusă pe baterie e mai mare. Consumul de energie e mai mare și el.
Cât se pierde real din autonomie?
Studiile, conform Consumer Reports, arată că odată ce atingem temperaturi apropiate de nivelul de îngheț, impactul vremii reci asupra autonomiei mașinii electrice este de aproximativ 20 – 25%. Acest impact începe să se simtă încă de la temperaturi de 4 – 5 grade Celsius.
Aceasta înseamnă că o mașină cu o autonomie de 320 km într-o zi normală, într-o zi geroasă de iarnă e mai probabil să parcurgă maxim 270 – 260 km.
Însă, asta depinde și de tipul călătoriei. Tot testele Consumer Reports arată că, în cazul drumurilor pe distanțe scurte, realizate pe condiții de ger, cu opriri frecvente și care necesită reîncălzirea habitaclului după pauze de parcare, pot reduce autonomia și cu până la 50%.
Din fericire, există lucruri pe care le putem face pentru a diminua efectele acestei scăderi. Și nu trebuie să-ți faci griji sau să cari caloriferul după tine, când ai de gând să pleci la drum cu un EV pe timp de iarnă.
Sfaturi despre încărcarea mașinii electrice pe timp de iarnă
Nu poți schimba vremea, dar poți face câteva alegeri în ceea ce privește modul în care utilizezi mașina electrică iarna, pentru a eficientiza. Uite ce poți face!
- precondiționarea bateriei atunci când este conectată la încărcător – dacă știi că pleci la drum la 9 dimineața, îți poți alerta mașina să încălzească automat habitaclul în prealabil. Pentru a face acest lucru, majoritatea mașinilor îți permit să setezi un itinerar, fie prin intermediul ecranului de infotainment al vehiculului, fie printr-o aplicație mobilă.
- alege un EV cu pompă de căldură – pompele sunt disponibile ca dotare standard sau uneori opțională, pe foarte multe mașini electrice noi. Ele funcționează in sens invers față de un frigider obișnuit. Preiau aer rece din exterior, îl comprimă la presiune ridicată și eliberează căldura creată. Avantajul e că fac asta mult mai eficient decât un sistem de încălzire obișnuit.
- folosește scaunele și volanul încălzite – nu apela doar la sistemul de încălzire dacă îți este frig. Încearcă în schimb să încălzești scaunele și volanul – frigul îl simți cel mai rău la extremități – dacă îți încălzești mâinile și picioarele te vei simți mult mai bine. Avantajul aici e că sistemele de încălzire a scaunelor și volanului consumă mult mai puțină energie decât sistemul de încălzire al întreg habitaclului.
- trecerea mașinii în modul Eco va maximiza autonomia și va compensa o mare parte din impactul pe care îl are frigul. Frânarea regenerativă poate ajuta și ea la creșterea autonomiei dacă vei conduce responsabil.
- lasă mașina conectată la priză atunci când nu o folosești, mai ales dacă încarci acasă sau la birou (pe încărcare AC). Bateria va rămâne caldă, absorbind o cantitate mică de energie în timpul nopților reci de iarnă.
Test pe timp de iarnă între 3 mașini – pentru setarea de precondiționare
Cei de la Consumer Reports au făcut un test. Au comparat rezultatele a 3 mașini, în condiții identice, la un traseu de iarnă.
În două zile din Ianuarie 2025, cu o temeratură sub 10 grade Celsius, au condus o Kia EV9 Wind din 2024, un Acura ZDX A-Spec din 2024 și o Tesla Model 3 Long Range din 2024 pe o buclă de autostradă de 160 km. Și au înregistrat diferența de eficiență, nivelul de încărcare rămas și autonomia estimată pentru cele 3 vehicule. Au făcut asta și cu și fără utilizarea precondiționării, încălzind habitaclul la 22° C.
EV9 și ZDX au afișat o creștere de 5% și 6% a eficienței. Apoi încă 3%, respectiv, 4% a încărcării bateriei, atunci când au utilizat setarea precondiționării. În mod similar, Model 3 a înregistrat o creștere de 7% a eficienței. Și a încheiat testul cu +4% la nivel de energie rămasă în baterie. În mod misterios, EV9 a prezentat o predicție a autonomiei mai mică la sfârșitul buclei de condus. În ciuda faptului că era mai eficient atunci când era precondiționat. Însă ZDX și Model 3 au prezis o autonomie suplimentară de 26, respectiv 16 kilometri, validând per total testul.
„Diferențele pot părea drastice în acest caz, dar aceasta este de obicei o caracteristică de tip «setează și uită de ea» la majoritatea vehiculelor electrice, cu puține sau zero dezavantaje” spune Alex Knizek, managerul de testare și analize auto la Consumer Reports.
Test pe timp de iarnă între 3 mașini – pentru încălzirea centralizată vs. încălzirea scaunelor și volanului
Tot la Consumer Reports s-a testat această metodă de eficientizare, la temperaturi de îngheț (între -2°C și 0°C), folosind 3 vehicule electrice diferite: un Nissan Ariya Platinum+ AWD din 2023, un Lexus RZ 450e Premium din 2023 și un Kia EV6 Wind AWD din 2022.
În urma testelor au înregistrat diferența de eficiență și nivelul de încărcare rămas al bateriei în funcție de mașină, împreună cu energia necesară pentru a reîncărca fiecare mașină la 100%.
Pentru prima încercare, au setat sistemele automate de climatizare la 22°C. Pentru a doua încercare, sistemul de climatizare a fost oprit și au fost utilizate doar scaunele și volanul încălzite. Au parcurs o călătorie dus-întors de 210 km, în mare parte pe autostradă. Mașinile au demonstrat o eficiență cu 7 până la 8% mai mare cu sistemul de climatizare oprit, ceea ce este notabil.
Cu toate acestea, piloții de teste au comentat asupra faptului că testul a fost destul de inconfortabil. Era rece în interiorul mașinii și dacă nu ar fi fost în numele științei, ar fi repornit sistemul de climatizare. Așadar, testul a fost confirmat, însă alegerea e a ta! În funcție de cum te simți tu confortabil, poți accepta reducerea autonomiei și poți circula cu sistemul de încălzire aprins. Sau poți economisi și stinge sistemul de încălzire, circulând doar cu scaunele și volanul încălzite.
Asta ar putea merita într-o situație de urgență, însă nu e recomandat să abuzezi de această tehnică, doar pentru a face economie. Însă, tu decizi!
Întrebări frecvente despre procesul de încărcare mașini electrice
Deținerea și încărcarea unei mașini electrice aduc cu sine o serie de întrebări. Mulți șoferi se îngrijorează atunci când fac pasul spre EV, că nu se vor descurca. Hai să vedem 10 din cele mai des întâlnite întrebări și să răspundem la ele, pentru a aduce un pic de lumină asupra subiectului.
1. Pot încărca la orice stație, indiferent de marca mașinii?
În general, da! Atâta timp cât mașina ta este compatibilă cu tipul de conector de la stație (și majoritatea sunt). Spre exemplu, noi, la EV SPOTS, avem stații cu 3 tipuri de conectori diferiți, pentru a oferi șansa oricărui șofer să încarce. Avem toate cele 3 standarde: European, Asiatic + Standardul pe încărcare AC. Avem și conectorul standard de încărcare DC (CCS2) și conectorul de încărcare rapidă pentru mașinile import (CHAdeMO) și conector de încărcare pentru AC Type 2.
2. Am nevoie de cablu propriu pentru a încărca?
La stațiile noastre nu ai nevoie de cablu propriu, deoarece și încărcarea AC și încărcarea DC au conectori integrați în stație. Însă, e posibil ca la unele prize sau wallbox-uri, pentru încărcarea AC, să ai nevoie de cablu propriu.
3. Cum găsesc stațiile și de unde știu dacă sunt disponibile?
Tocmai pentru astfel de situații am conceput aplicația mobilă EV SPOTS. O poți descărca gratuit din App Store sau Google Play, îți faci cont și ai la dispoziție toate informațiile despre stații. Vei vedea unde sunt localizate, dacă sunt ocupate, dacă funcționează și multe alte informații relevante. În plus, ai și istoricul încărcărilor, istoricul plăților și poți obține factură pentru încărcările făcute. Iar dacă ai cont în app, plătești cu 50 bani mai puțin pe kW. Dacă alegi să încarci la alți operatori, va trebui să descarci aplicațiile lor sau să verifici stația pe site-uri de specialitate, precum PlugShare.
4. Pot încărca mașina la priză normală?
Deși nu e recomandat, datorită sarcinii mari care se pune pe instalație, poți face asta. Însă încărcarea va dura peste 12 ore, de cele mai multe ori. Cel mai sigur și eficient este să îți montezi un wallbox, dacă dorești să încarci acasă.
5. Ce se întâmplă dacă las mașina la stație după încărcare?
Pe lângă faptul că blochezi stația pentru cineva care chiar are nevoie să încarce (imaginează-ți cum ar fi ca și tu să fii blocat când nu mai ai baterie și cineva să lase mașina parcată la stație, așa încât să nu poți încărca), unii provideri pot aplica penalizări pentru ocuparea stației în mod abuziv.
6. Cum știu câtă energie am consumat și cât trebuie să plătesc?
Atunci când ai aplicația noastră, vei vedea în aplicație după fiecare sesiune de încărcare cât ai consumat și cât ai plătit. De asemenea, în aplicație se păstrează un istoric detaliat de încărcări, unde vei găsi toate informațiile necesare.
7. Cum plătesc pentru încărcare?
În aplicație vei avea opțiunea de a-ți crea un portofel digital în care să adaugi bani și vei plăti direct din aplicație. Avantajul maxim al unui astfel de portofel e că noi realizăm promoții frecvent, în care oferim credite cadou în funcție de suma încărcată de tine în wallet. Dacă încarci bani în portofelul digital din aplicație, primești cadou din partea noastră și mai mulți bani, așa încât îți poți acoperi câteva încărcări chiar din aceste credite cadou.
8. E necesar să am cont în aplicația EV SPOTS pentru a putea încărcara mașina?
Nu e necesar, dar e recomandat. Ai cel puțin 2 avantaje mari dacă ai aplicația. Unul e faptul că vei avea informații în timp real despre toate stațiile și istoric detaliat despre toate încărcările tale. Iar al doilea e faptul că plătești mai puțin decât prețul afișat + ai și aceste promoții despre care discutam mai sus. Însă, tu poți ajunge la stații și poți încărca și dacă nu ai cont în aplicație, doar că vei plăti mai mult.
9. Ce se întâmplă dacă rămân fără baterie până ajung la stație?
Așa cum am menționat și pe parcursul articolului, mașina ta te va avertiza când atinge nivelul critic de încărcare în baterie. Ea își va activa modul „țestoasă” și te va ajuta să încetinești, să conservi energie, până găsești o soluție. Din păcate, dacă rămâi fără baterie complet, până să ajungi la stație, mașina ta se va opri. E exact ca atunci când ți se închide telefonul. Mașina se va închide practic și îți va fi imposibil să te mai deplasezi.
10. Să încarc mereu până la 100% din baterie ca să fiu sigur?
Nu este recomandat de către producători să încarci de fiecare dată la nivel 100%. Cel mai bine este să îți păstrezi bateria între 20% și 80% și să folosești încărcările full doar atunci când te pregătești de un drum lung sau în condiții de vreme extreme. Asta te va ajuta să prelungești viața bateriei mașinii tale electrice.
Încărcarea devine ușoară dacă știi ce faci – urmărește-ne pentru și mai multe sfaturi și informații utile!
Dacă ai ajuns până aici și ai citit cu atenție, înseamnă că deja ți-ai făcut temele. Ești mult mai pregătit decât alți șoferi să faci pasul spre a conduce verde. Desigur, poți afla mereu mai multe, urmărind blogul nostru.
Aici ai și un ghid complet despre cum funcționează o mașină electrică. Iar pe blog poți găsi o mulțime de alte resurse și noutăți.
Am vorbit despre diferențe între AC și DC, despre tipuri de încărcare, costuri, timp de așteptare și cum să îți eficientizezi la maxim experiența de încărcare și conducere a unei mașini electrice. Ai văzut calculele, testele, studiile și ai citit și sfaturile noastre.
Tranziția la electric nu trebuie să fie complicată. Cu informații corecte și actuale și un partener de încredere, totul devine mai simplu.
Acum e rândul tău!
✅ Descarcă aplicația EV SPOTS
📍 Explorează harta cu toate stațiile din rețea
💬 Dacă ai întrebări, scrie-ne aici sau contactează-ne în call center – echipa noastră e aici pentru tine
📲 Urmărește-ne pe social media pentru noutăți, mituri demontate și sfaturi utile
📌 Și nu în ultimul rând, salvează acest ghid și trimite-l oricărui prieten sau oricui vrea să treacă la electric. Va fi de folos cu siguranță.